PIBWL prezentuje:

Niemiecki pociąg pancerny Panzerzug 22 - galeria

English [ Strona główna / Polska broń pancerna / pociągi pancerne ] [ Oddziały pancerne ] [ Steel Panthers ] [ Linki ]
  © Michał Derela, 2001 Aktualizacja: 02. 03. 2002 - poprawiona

Strona ta stanowi suplement do historii polskich pociągów pancernych, zwłaszcza do strony o pociągu pancernym nr 54 "Groźny". Zgromadziliśmy tu dodatkowy materiał fotograficzny, ukazujący wagony polskich pociągów w niemieckiej służbie, w składzie pociągu pancernego nr 22 (Panzerzug 22). Dalsze zdjęcia jego lokomotywy pancernej 54 651 (Ti3-4)na tej stronie. Zobaczcie też strony o pociągach Panzerzug 21 i Panzerzug 10b (11).


Panzerzuge 21 i 22.

Oba niemieckie pociągi pancerne utworzone z polskiego taboru razem: Panzerzug 21 po lewej i Panzerzug 22 po prawej, w Krakowie, lato 1940. Od lewej, widoczne są:
- (PZ-21) lokomotywa Ti3-13; wagon szturmowy z byłego pociągu nr 54 "Groźny"; wagon artyleryjski z byłego pociągu nr 52 "Piłsudczyk";
- (PZ 22) platforma; wagon artyleryjski z pociągu nr 54 "Groźny" i Bahnschuetzwagen.


Niemiecki pociąg pancerny numer 22 (Eisenbahn Panzerzug 22, PZ 22) wszedł do służby 10 lipca 1940 r. Cały pociąg utworzony był ze zdobytego w Polsce w 1939 roku taboru pancernego, początkowo jedynie niemieckiego pochodzenia był wagon piechoty (Bahnschuetzwagen).

Początkowo w jego skład wchodziły:

Cały pociąg pancerny był początkowo uzbrojony w trzy armaty 75mm - 7,5cm FK.02/26(p) - polskie 75mm wz.02/26 (dane). Możliwe, że zostały one następnie zastąpione zdobycznymi radzieckimi armatami 76,2mm M.02/30 - oznaczenie niemieckie: 7,62 cm FK 295/1(r).
Wszystkie wagony pancerne posiadały ponadto karabiny maszynowe, niezamontowane na stałe. Poza tymi wagonami, pociąg posiadał dwie platformy na końcach. Od wiosny 1942 miał on także dwie platformy z pojedynczymi działkami plot 20mm (2cm) FlaK-38.


Panzerzug 22

Przez większość swojego "życia", od 1941 do 1944 roku Panzerzug 22 był używany w okupacyjnej służbie we Francji do dozorowania linii kolejowych. Stacjonował on w Tours, od 6 września 1941 w Niort. Fotografia pochodzi z 1942 roku. Na pierwszym planie jest wagon artyleryjski z byłego pociągu nr 54 "Groźny". Warto zauważyć polską wieżyczkę dla przeciwlotniczego km-u na dachu (bez karabinu maszynowego - Niemcy nie używali ich). Za nim: Bahnschuetzwagen i lokomotywa pancerna 54 651 (Ti3-4) z dodatkowym pancerzem, dodanym przez Niemców. Na dalszym planie były wagon szturmowy z pociągu nr 52 ("Piłsudczyk").


Panzerzug 22

Wagon artyleryjski z byłego "Groźnego" w Panzerzug 22. Był to oryginalnie wagon radziecki, skonstruowany być może w Fabryce Iżorskiej i zdobyty następnie przez Polaków. Dobrze widoczny jest mały właz pod wieżą - najprawdopodobniej niemiecka modyfikacja. Ekrany pancerne sprzęgów sa dodane przez Niemców, jak również reflektor na wieży.


PZ 22

PZ 22 na ćwiczeniach w zachodniej Francji, sierpień 1941. Interesujący widok wagonu artyleryjskiego z byłego "Groźnego", za nim Bahnschuetzwagen i lokomotywa pancerna 54 651 (Ti3-4) z dodatkowym pancerzem.


mały wagon artyleryjski pociągu Panzerzug 22 Tak zwany "mały wagon artyleryjski" ze składu pociągu Panzerzug 22, uzbrojony w armatę 7,5cm FK.02/26(p) (polską 75mm wz.02/26) w wieży. Wagon ten najprawdopodobniej pochodzi z polskiego pociągu szkolnego. Prawdopodobnie początkowo wygladał on jak wczesny wagon artyleryjski pociągu "Bartosz Głowacki" i był w latach 30-stych zmodyfikowany przez "obcięcie" narożników w celu instalacji czterech karabinów maszynowych. W niemieckiej służbie oryginalne polskie cylindryczne jarzma dla km-ów 7.92mm wz.08 (Maxim) zostały zastąpione prostymi strzelnicami dla km-ów, jak na zdjęciu. Taki sam wagon wszedł równiez w skład Panzerzug 21.


Wagon dowodzenia z Panzerzug 22 Kommandowagen (wagon dowodzenia) z pociągu Panzerzug 22 - były wagon szturmowy z pociągu nr 52 ("Piłsudczyk"). Załoga przygotowuje się do rozłożenia teleskopowego masztu anteny dalekiego zasięgu (dodanej przez Niemców). Niemcy zastąpili również polskie cylindryczne jarzma dla km-ów prostymi strzelnicami dla km-ów. Kliknij, aby powiększyć.



PZ 22

Panzerzug 22 wiosną 1944 r. Od 1943 roku pociąg przeszedł kilka modernizacji. Otrzymał on dodatkowe wagony z działkami przeciwlotniczymi (Flakwagen) - poczwórne działko plot 2cm Flakvierling-38 jest widoczne na pierwszej platformie. Wagon szturmowy z byłego "Piłsudczyka" otrzymał zmodyfikowaną antenę, bez pośrednich masztów. W 1944 roku lokomotywa pancerna została zmieniona na lokomotywę francuskiej serii 140C, widoczną na zdjęciu. Widoczny jest także wagon artyleryjski z byłego "Groźnego". Nie jest pewne, czy pociąg posiadał wciąż pozostałe wagony.


Panzerzug 22

Panzerzug 22 we Włoszech, jesień 1943. Widoczny jest wagon artyleryjski z byłego "Groźnego".

Jesienią 1944 roku Panzerzug 22 został przesunięty na front wschodni. Wydaje się, że w dalszym ciągu zachował on wagon artyleryjski z byłego "Groźnego" z dwoma armatami 75mm i wagon szturmowy z byłego "Piłsudczyka". Otrzymał on również jeden lub dwa wagony przeciwpancerne Panzerjaegerwagen, z armatą ppanc 7.5cm KwK-40 (75mm) w wieży czołgu PzKpfw-IV. Być może miał też mały wagon artyleryjski i wagony przeciwlotnicze. Poza tymi, miał on jedną lub dwie platformy (Panzertragerwagen) z czołgami lekkimi PzKpfw-38(t) (uzbrojonymi w działko 37mm). Przez większy okres swojej służby, pociąg miał także samochody pancerne Panhard 204(f) przystosowane do jazdy po szynach, używane jako pancerne drezyny rozpoznawcze.
Panzerug 22 został zniszczony 11 lutego 1945 w Szprotawie (Sprottau).



Góra strony

Mile widziane poprawki i dodatkowe informacje lub zdjęcia!

Nasze podziękowania dla przyjaciela z Holandii!

Wszystkie fotografie pochodzą ze źródła [1].

Więcej informacji o Panzerzug 22 na (angielskiej) stronie The other side of the tracks.


źródła:
1. W. Sawodny, "Die Panzerzüge des Deutschen Reiches"; EK Verlag, Freiburg
2. H. & W. Trojca, "Panzerzüge 1 - Pociagi pancerne cz.1"; Militaria, Warszawa 1995 (- tekst)


[ Strona główna ] [ Polska broń pancerna / pociągi pancerne ] [ Oddziały pancerne ] [ Steel Panthers ] [ Linki ]

Piszcie, jeśli macie komentarze, dodatkowe wiadomości, fotografie lub sprostowania!
Michał Derela, 2001.